Nyheter

Mitt Spanien - Del 1 (högerklicka på bilderna)

2018-01-08, 18:49:42   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Handlar om en tågresa till Cordoba, där min bror och jag nästan tappade bort varann! Men även ett besök på den årliga tjur-rusningen i Pamplona.

Jag har aldrig varit på Mallorca, aldrig varit på Kanarieöarna. Ej heller utmed sydkusten mot Medelhavet, dvs Malaga, Torreviejas eller vad byarna eller städerna heter, som vanligtvis vi svenskar åker på semester till. Jag har mestadels tillbringat mina semestrar norrut.

En episod var när min bror samt min son och jag åkte tåg ned till norra Spanien. Precis på gränsen till Frankrike. Närmare bestämt till Biarritz, där vi tog tåget upp till Saint-Jean-Pied-de-Port. Sov över där och gick på vandring i bergen. Vacker stad och också en (av flera) start punkter för de som vill vandra “Camino de Santiago”.

Dubbla arbetsintyg!

2017-11-08, 14:54:07   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Jag har haft för vana att under ett 20-30 år skriva dubbla arbetsintyg för de anställda som varit under min ledning. Ett “normalt” eller riktigt arbetsintyg och så ett som var "roligt" och där personen beskrevs med dåliga karaktärsdrag och en oerhörd arbetsovilja. Kort sagt, fullständigt värdelös.

Bo på Sheraton Hotel i New York

2017-11-03, 20:50:28   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Ytterligare former av finurlig marknadsföring

I samband med att jag berättade om den lilla pyramiden på hotellet utmed Highway No1 mellan Los Angeles och San Francisco ( Ni vet med “ A message from the Cleaners”) så berättade min dåvarande försäljningschef om en händelse i New York. Han och hans hustru

Läs hela innehållet här...

Tillbaka i släktens fotspår! Denna gång, Slefringe herrgård!

2017-11-03, 14:03:20   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Släktforskning i Åtvidaberg!
Handlar om varifrån släktnamnet Mars kommer från. Samt ett besök på Slevringe Herrgård och möte med en herre Adelswärd. Och även en rolig episod rörande "kritande" av ett innertak på Adelsnäs!

Jag har ju pysslat med släktforskning en del. Och några har jag känt extra för och då besökt de platser de levde på. Min mor hette som ogift Mars i efternamn och jag ville följa hennes släkt bakåt i tiden.

Wallenbergare på fasan

2017-11-03, 10:25:54   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Wallenbergare på fasan (engelsk version)

Hittade detta "recept" på Internet för många år sedan och fann det både roligt och lärorikt.  Jag, som den anglofil jag är, skrattade gott åt den "engelska" humorn och sparade detta s.k. recept för att framledes återpublicera det. Utifall originalet försvann. Så

Wallenbergare på fasan är en okänd storhet. Lätt och fin. Perfekt för en romantisk middag mellan två erfarna vuxna gourmeter. Det finns vad jag vet mycket lite dokumenterat runt denna utmärkta rätt. Wallenbergare i sitt originalrecept är gott. Ja, faktiskt mycket gott, men lite mjäkigt.

Avväpnande svar i säljsituation

2017-10-22, 07:11:54   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Roliga episoder i avslutsförhandlingar.

Att sitta i en förhandling med en kund och diskutera priser kan vara “svettigt”, men ibland kan det vara förlösande och skapa en humoristisk stund där både köpare och säljare plötsligt brister ut i skratt och det uppstår en trevlig stund.

Jag började på Esselte System som datatekniker

Läs hela innehållet här...

En dold form av marknadsföring

2017-10-18, 19:52:59   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

En “dold” (mycket dold) form av marknadsföring!

Då jag under en stor del av mitt liv arbetat med försäljning och marknadsföring, så har jag under åren stött på olika former av marknadsföring. Som jag tyckt varit roliga och underfundiga. Och som fastnat i mitt huvud. Här kommer en av dessa hågkomster.

I mitten på 70-talet så åkte jag och min dåvarande hustru från Los Angeles till San

Minnen från London 1968

2017-10-14, 20:47:20   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Sovit på en parkbänk i Hyde Park!

Året var 1968 under studentupprorens tid, jag var 18 år och på min första utlandsresa. Vi var flera kamrater som på olika sätt tog oss till London. Det var jag och Magnus, Lenta, Kinda och Kaj Kindvall (ni vet han som pratar om musik på radion). Jag och Magnus fick skjuts av hans föräldrar till Göteborg, där vi tog färjan över till England.

Det var kväll när vi kom fram och vi tog tåget till London.

Hej och Välkommen

2017-10-06, 21:48:46   (skrivet av Lars-Åke Andersson)

Välkommen till Leverlivet.nu.
Detta domännamn har jag haft i många år och var ursprungligen tänkt som ett "vattenhål" där vi (jag och min dåvarande flickvän) skulle berätta om vår världsomsegling som vi drömde om att få göra. Men tiden gick, så ock min flickvän. Jag fortsatte att rusta båten och bodde t.o.m på den under flera år.

Dock så drabbades jag av hjärtinfarkt (2 gånger) ...